Keurig

Keurig kaffemaskine er det største hit i USA, skal vi have den til Danmark?

In blog by Cafe Kaffe

Keurig kaffemaskine i Danmark.

Keurig har taget USA med storm.
De har taget alt det amerikaner kan lide, stort og prangende, fremstillet i USA og inkluderer alle de mærker det amerikanske publikum er vandt til.
Hvilket sikkert også er årsagen til, at Keurig på under 15 år voksede til en virksomhed, der blev solgt for $18.7 Milliarder i starten af 2018.

I denne artikel om Keurig, kigger vi på firmaet, deres kaffe og andre drikke, keurig kold og kaffemaskiner samt hvordan man får en i et Dansk køkken.

Keurig

Keurig kapsler.

Hvis man køber en Keurig, er man ligesom med Nespresso, Malongo, Senseo og så videre, fanget i deres økosystem.
Det kan være både godt og skidt, men det er trods alt blot et velovervejet valg nu til dags.
Keurig og Keurigs Kold, benytter begge kapsler.
Det gode er, at det er et åbent økosystem, der tillader alle, at lave kapsler til det.
Derfor er der et hav af muligheder, med mindre man bor i Danmark.

Da vi endnu ikke har en decideret importør, af maskiner og kapsler i Danmark, så er udvalget også meget smalt.
Hvilket nok er den største og måske eneste grund til ikke, at investerer i en kaffemaskine fra Dr. Pepper.
Men med Amazon Prime og lignende leverandører, er det kun et spørgsmål om tid før du nemt kan drikke deres kaffe herhjemme. Dette link åbner direkte til en Sample pack på Amazon.com.

Keurig Kold

Dette produkt blev ikke det hit, som man havde forestillet sig.
I 2016 valgte man derfor, at stoppe med at sælge den softdrink maskine og fokuserer 100% på kaffe og varme drikke.
Sikkert fordi de fleste kunder ikke ønsker, at have endnu en stor maskine stående i deres hjem.
Desuden er vores vaner omkring sodavand anderledes end kaffe, thé og kakao.

Mens vi måske ikke ligefrem ser kaffe som noget sundt, så er sodavand helt klart noget vi forsøger at indtage med måde.
Derfor forsvand sodastream også fra markedet og da man forsøgte at genindfører sodastream, blev det endnu et flop.
Kold, bør du derfor holde nallerne fra, og bruge dine penge på noget andet.

Green Mountain Coffee.

Green mountain coffee startede med at producerer kaffe i 1981.
Man kan derfor med rette kalde dem, en over night succes.
De fleste virkelig store kaffe firmaer, har mere end et hundrede år på bagen.
Det er i sig selv noget af en bedrift, at gøre sig gældende på et så veletableret marked som kaffe.
Men at blive industriførende i et kæmpe land som USA, er næsten uhørt.
Hvilket også er årsagen til, at Green Mountain Coffee er en helt speciel historie.

De startede som et lille special risteri i Vermont, i 1981 og blev børsnoteret 12 år efter.
I 2016 blev de opkøbte af JAB Holding Company for 13.9 Milliarder dollars.
Men allerede to år senere, blev det solgt igen for 18.7 Milliarder dollars.

Historien starter da Bob Stiller tager på ski i Vermont, og han får den bedste kop kaffe, han nogensinde har smagt.
Hen opsøger producenten og med en kompanion køber han sig ind i et lille kafferisteri.
I ’82 har de 30 medarbejdere og Bob beslutter sig for, at købe sine to partnere ud, hvilket han gør for 100.000$.
Det tager ham derefter fire år, at få et overskud.

I starten.

Han startede med at sælge kaffe til tank stationer og finere restauranter.
Hvilket må siges at være markeder i hver sin ende af, det kulinariske spektrum.
Uden penge til marketing, valgte han at dele gratis prøver ud.
I 1986 begyndte Bob Stiller, at sende sin kaffe ud via post ordre.
Samme år fik han foden indenfor døren i en supermarkedskæde.

Ud over den gode smag var i højsædet, begyndte Bob meget tidligt, at indfører bæredygtighed og social ansvar.
Det var længe før dette var populært og derfor heller ikke forretningsmæssigt fremmende.
Samtidig med at de kom ind i supermarkedet, fik de deres første fairtrade certificering.
I dag er den den største kaffe leverandør med dobbelt fairtrade certifikat og økologisk kaffe i verden.

I dag går James Cordon, George Clooney i bedene og laver reklamer, som du kan se i videoen herunder.

Supermodellerne:

Per august 2018, var der 59 modeller på markedet.
Nogle af dem er lande og markeds specifikke, men de overordnede kategorier af maskiner, kan købes på alle de markeder Keurig indtil videre er i.
Her under kommer jeg kort ind på de 3 mest populære maskiner.

Keurig K15, er den mindste model.
Dette betyder, at den i praksis ikke har et vand reservoir, men skal fylde på for hver kop.
Lille smart og billig, må være kodeordene for denne model.
K15 er den næst mest solgte maskine, sikkert på grund af pris og størrelse.
Det er sjældent et problem, at du skal fylde vand på for hver kop.

Keurig K575, luksusmodellen.
Den største model, med alle de klokker og horn man kan ønske sig.
K575 har det hele inklusiv et stort vand reservoir, der kan lave ca. 8 kopper pr påfyldning.
Bagsiden af medaljen er så, at den bestemt ikke er gratis og faktisk også fylder relativt meget på køkkenbordet.
Men den er heller ikke tiltænkt det private køkken, men passer godt til det lille kontor, frisør salonen eller lignende.

Keurig K55, den ultra populære.
Midt mellem K15 og K575 ligger den storsælgende K55.
Det er en videreudvikling af K50, der indtil for ganske nyligt var den bedst sælgende kaffemaskine.
Med vand til ca. 5 kopper kaffe og en formfaktor, der gør du kan holde ud at have den stående, er K55 et godt valg for de fleste hjem.

Fremtiden.

Du har indtil videre kunne købe alle tre modeller i England.
Men med det forestående Brexit er det ikke sikkert det kan betale sig, at købe hjem derfra, kontra USA.
Det ser ikke ud til, at vi ser dem på det danske markede lige foreløbig.
På samme måde som Malongo, ikke havde en reelt interesse i det Skandinaviske marked, ser det ud til at det samme gør sig gældende hos chef’erne hos Keurig.

Nok er vi den mest kaffedrikke del af verden pr. indbygger.
Men vi ved hvad vi har og er ikke nemme, at få til at skifte.
Nespresso bliver ved, at pumpe penge i reklamer, selv om vi nu har kunnet købe deres maskiner i mere end 10 år.