Kaffe er sundt
Kaffe er sundt – i moderate mængder. Op til 5 kopper kaffe dagligt er faktisk godt for helbredet, lyder konklusionen i en norsk forskningsundersøgelse.
Kvinder der drikker 1 – 3 kopper dagligt, har 20 – 25% lavere risiko for hjertekar sygdomme. Det er sundt at drikke kaffe. Blot man holder sig på 5 kopper eller derunder dagligt. Det er konklusionen af en norsk forskningsundersøgelse, skriver den norske internetavis forskning.no, der bringer nyheder om forskningsresultater.
Når kaffe er bedre for helbredet end almindeligt antaget, skyldes det, at folk får 60% af antioxidanterne fra kaffe. I hvert fald i den typiske sammensætning af kosten i Norge. Forskningen er udført af Avdeling for ernæringsvitenskab på universitetet i Oslo.
Undersøgelsen omfatter data fra et amerikansk studie af 27.000 ældre kvinder, som blev fulgt i 15 år. Resultaterne viser at, at kvinder, der drikker 1 – 3 kopper kaffe om dagen, har 20 – 25% lavere risiko for hjerte-kar sygdomme og for gigt og for andre betændelseslidelser.
