Kaffe er godt for dig!
Kaffe hjælper ikke blot til at klare sindet og kvikke dig op, det giver også mere sunde antioxidanter end nogen anden mad eller drikke i vores kost, ifølge en undersøgelse udgivet sep. 2005.
Selvfølgelig kan for meget kaffe gøre folk nervøse og endda hæve kolesteroltallet, så fødevarer eksperter understreger moderation.
Resultaterne af Joe A. Vinson, en kemi professor ved University of Scranton i Pennsylvania, giver en sund skub til den opvarmede mørke drik.
“Pointen er, er folk får flest antioxidanter fra drikkevarer, i modsætning til, hvad du måske tror,” Vinson sagde i et telefoninterview.
Antioxidanter menes at bidrage til at bekæmpe kræft og give andre sundhedsmæssige fordele, der er rigelige i korn, tomater og mange andre frugter og grøntsager.
Vinson sagde, at han forskede i te, kakao og andre fødevarer, og besluttede at studere kaffen også.
Hans team analyseret indhold af antioxidanter i mere end 100 forskellige fødevarer, herunder grøntsager, frugter, nødder, krydderier, olier og fælles drikkevarer. Derefter brugte de Landbrugs Ministeriets data om typiske fødevarer samt forbrugsmønstre for at beregne, hvor meget antioxidant enkelte fødevarer bidrager til en persons kost.
De konkluderede, at den gennemsnitlige voksne får 1299 milligram af antioxidanter dagligt fra kaffe. Den nærmeste konkurrent var te på 294 milligram. Afrunding af de fem bedste kilder var bananer, 76 milligram, tørrede bønner, 72 milligram og majs, 48 milligram. Ifølge det Amerikanske Landbrugs ministerium, drikker den typiske voksne amerikaner 1,64 kopper kaffe dagligt.
Det betyder ikke, kaffe er en erstatning for frugt og grøntsager.
“Desværre er forbrugerne stadig ikke spiser nok frugt og grøntsager, som er bedre for dig fra en samlet ernæringsmæssigt synspunkt på grund af deres højere indhold af vitaminer, mineraler og fibre,” sagde Vinson.
Dadler, tranebær og røde druer, er blandt de førende frugt kilder til antioxidanter.
Antioxidanter i kaffe er kendt som polyfenoler. Nogle gange er de bundet til et sukker molekyle, som dækker op antioxidant gruppen, Vinson sagde.
Det første skridt i at måle dem var at bryde sukker linket. Han bemærkede, at kemikalier i maven gøre det samme, hvilket frigør polyphenoler.
“Vi tror, at antioxidanter kan være godt for dig i en række måder,” herunder påvirker enzymer og gener, men mere forskning er nødvendig, Vinson sagde.
“Hvis jeg siger mere kaffe er bedre, så skal de spredes over hele dagen for at holde niveauet af antioxidanter op,” sagde Vinson. “Vi taler altid om mådehold om noget.”
Hans resultater blev udgivet i forbindelse med den årlige kongres i American Chemical Society i Washington.
I februar rapporterede et team af japanske forskere i Journal of National Cancer Institute, at mennesker, der drak kaffe dagligt eller næsten hver dag, havde halv så stor risiko for leverkræft, i forhold til dem, der aldrig drak det.
Den beskyttende virkning forekom hos personer, der drak en til to kopper om dagen og forstærkedes ved tre til fire kopper.
Diabetes risiko:
Sidste år kunne forskere på Harvard School of Public Health konstateret, at drikke kaffe reducere risikoen for at udvikle den mest almindelige form for diabetes.
Mænd, der drak mere end seks krus koffein holdige kopper kaffe om dagen sænkede deres risiko for type 2 diabetes med omkring 50%, og kvinder reducerer deres risiko med næsten 30%, sammenlignet med folk, der ikke drikker kaffe, ifølge undersøgelsen i Annals of Internal Medicine.
Bonnie Liebman, ernærings direktør for Center for Videnskab i offentlighedens interesse, sagde hun ikke var overrasket over Vinson konklusion, fordi te har været kendt for at indeholde antioxidanter.
Men Liebman, som ikke var en del af Vinson’s forskningsteam, advarede, at mens mange mennesker har tro på, at antioxidanter kan nedsætte risikoen for kræft, hjertesygdomme og mere, har de beviser ikke altid panorerede ud. De fleste eksperter er på udkig efter antioxidanter til en kombination af vitaminer, mineraler, andre ernæring i bestemte fødevarer, sagde hun.
