Kaffe, godt eller skidt for helbredet?
For mange mennesker rundt om i verden, er kaffe en favorit drink, der er drikkes hver morgen og for nogle hele dagen. Ifølge World Research Institute, forbrugte den gennemsnitlige amerikanske kaffedrikker 416 kopper kaffe i 2009.
Selvom det er en morgen, “pick me up” og en social drik, har kaffe nogle helbredsmæssige fordele, hvis det indtages i moderate mængder. For meget af en god ting, kaffe inkluderet, kan forårsage sundhedsmæssige problemer.
Kaffe indeholder kraftige antioxidanter:
Et sundhedsmæssige fordel ved kaffe, citeret af de Mayo Clinic, Harvard University Medical School, og andre, er den store mængde antioxidanter hver kop kaffe indeholder.
Antioxidanter findes i mange plante-baserede fødevarer, som f.eks granatæbler, blåbær og jordbær, der hjælper kroppen med at bekæmpe molekyler, der kan skade kroppens cellulære strukturer.
Ifølge en ABC News rapport, er kaffe en kilde af antioxidanter i den gennemsnitlige amerikanske kost. Forskere understreger imidlertid, at en række fødevarer, der har høje niveauer af antioxidanter, også kendt som superfoods, er nøglen til en sund kost.
Kaffe kan muligvis forebygge visse sygdomme:
En lang række undersøgelser, fandt forskellige ingredienser i kaffe som kan forhindre eller mindske risikoen for forskellige sygdomme og sundhedsmæssige forhold, så som type 2-diabetes, visse kræftformer, hjerteanfald, slagtilfælde, og Parkinsons sygdom.
Mest bemærkelsesværdigt har både almindelig og koffeinfri kaffe vist sig at hjælpe forebygge type 2-diabetes, ifølge WebMD.
Undersøgelser gennemgået af Dr. Frank Hu fra Harvard University Medical School fandt, at blandt undersøgelsens deltagere, var dem der drak flere kopper kaffe om dagen i gennemsnit 35% mindre chance for at have type 2-diabetes end dem, der drak to kopper kaffe eller mindre hver dag. Dette skyldes en kombination af magnesium og chrom, to stoffer fundet i kaffe, der hjælper kroppen bruge insulin mere effektivt.
For dem, der drikker kaffe, der er brygget med et filter system, kan forbruget medvirke til at sænke kolesteroltallet, siger Harvard University Medical School.
Filtreret kaffe (filtreret gennem papir filtre), fjerne affaldsstofferne kahweol og cafestol, der er kendt for at øge indholdet af kolesterol i mennesker. For dem der nyder ufiltreret kaffe, såsom espresso og espresso-baserede drikke, er de sundhedsmæssige fordele fjernes, da disse former for kaffe ikke er filtreret under brygningen (der er dog espresso pude systemer der benytter papirfiltre).
Kaffe bør indtages i moderate mængder:
Som med alle andre fødevarer, skal kaffe indtages i moderate mængder, for meget kaffe kan have negative bivirkninger.
Kaffe er en naturlig diuretikum, hvilket kan forårsage mennesker til at tisse oftere. De, der drikker store mængder kaffe på en regelmæssig basis kan finde sig selv på potten oftere.
Den koffein findes i kaffe, kan i meget store doser, medføre, at en række af koffein-relaterede psykiatriske lidelser, forhindre optagelsen af jern og calcium i blodet, og flere andre sundhedsmæssige problemer. For dem, der drikker flere kopper kaffe hver dag og er bekymret for deres helbred, at skifte til koffeinfri kaffe i løbet af dagen kan hjælpe med at forhindre skadelige virkninger på grund af koffein forbrug.
Kilder:
“Coffee Health Benefits: Coffee may protect against disease” Harvard Health Publications, Harvard Medical School, udgivet 2006
Hensrud, Donald. “Coffee and health: What does the research say?” Mayo Clinic, udgivet 2011.
Osterweil, Neil. “Coffee and Your Health” WebMD.com, udgivet 2011.
“Study: Drinking Coffee Has Health Benefits” ABC News, udgivet 2005
